Sok kérdést kapok azzal kapcsolatban, hogy mit gyakoroljatok otthon, ha az óvodás vagy kisiskolás gyerkőc nem tudja biztosan a bal és a jobb irányokat. Van aki gyorsan beszerez egy “Színezd pirosra, amelyik autó balra néz és kékre, amelyik jobbra” típusú munkafüzetet, de sajnos az esetek legnagyobb részében csak ez nem fogja megoldani a problémát! Ugyanis az irányok megkülönböztetése csak egy része a téri orientáció (azaz téri tájékozódás) fejlődésének.
A téri tájékozódás a tanulásban
Ez a téma sok felnőttnek is ismerős lehet, hiszen a téri tájékozódás nehézsége az életünk mindennapi helyzeteiben visszaköszön…
“A büfé mellett fordulj jobbra, menj le a lépcsőn, aztán tovább egyenesen és a folyosó végén balra a harmadik ajtó József irodája.”
Könnyen odatalálsz Józsefhez?
Vagy vezetés közben: “Kanyarodj balra! … Mondom: BALRA!”
Valakinek esetleg ismerős a szituáció? 🙈 😆
A téri tájékozódás mindennapos nehézségein túl a tanulásban is megmutatkoznak a következményei: az olvasásban, írásban, számolásban egyaránt.
Az olvasás irányához a gyermeknek tisztában kell lennie az előtt, mögött, mellett, felett, alatt fogalmával és ezt tudnia kell alkalmazni a gyakorlatban. Így fogja egymástól megkülönböztetni a betűket (pl. p-b-d) vagy betűformákat.
A matematikai műveletek elvégzéséhez és a számok leírásához is tisztában kell lennie a haladási iránnyal.
Hogyan fejlődik a téri tájékozódás?
A minket körülvevő világban (térben) tájékozódáshoz saját testünk az első kiinduló pont.
Önmagunkhoz képest viszonyítunk méreteket, irányokat, ez alapján tapasztaljuk meg, testünk határait. Azaz első lépés:
1. A testséma fejlesztése
- Milyen testrészeink vannak? Mit csinálunk velük?
- Tájékozódás saját testen. Ehhez nem kell nagy dolgokra gondolni, pl. fürdetés, öltözködés kiváló lehetőség erre. (Megmossuk a válladat, hasadat, lábadat. Hova húzod a zoknit? Hova kerül a sapka?)
- Melyik testrészekből van egy? Melyikből van kettő?
A testséma játékos fejlesztésére ebben az írásomban olvashattok további ötleteket.
2. Oldaliság tudatosítása
A biztos testsémára épülve tud kialakulni az oldaliság: a bal és jobb irányok megkülönböztetése.
- Fontos! ilyenkor először csak az egyik, majd csak a másik oldallal foglalkozzunk!
- Csak akkor játsszunk a jobb és bal oldalt váltogató játékokat, ha már külön-külön biztosan megy.
3. Tájékozódás a térben
- Nagyon fontos, hogy a gyerekek megismerjék és értsék a relációs szavakat: fent, lent, előtte, mögötte, mellette stb. Ezt sok egyszerű mozgásos játékkal segíthetjük: pl. Lépj egyet előre! Tedd a macit az asztal alá!
- Az irányhármasságot is megtapasztaltathatjuk játékokon keresztül, ennek nagy jelentősége lesz majd a nyelvtanórákon. Például:
Hol van a maci? A széken.
Hova teszem a macit? A székre.
Honnan vettem el a macit? A székről.
4. Tájékozódás a síkban
Bármilyen feladatlapos, papíros játékot csak akkor szerencsés elővenni, ha az előző pontokban leírtak már biztosan mennek.
Ha feladatlapoztok, figyeljetek a haladási irányokra: vízszintesen következetesen balról jobbra haladjatok, függőleges irányban pedig fentről lefelé.
Ha kipróbálnátok otthon is néhány téri tájékozódást fejlesztő játékot, a kékkel kiemelt részre kattintva találhattok ötleteket. Jó szórakozást! 🙂
A Tájékozódás Minitréningben olyan gyakorlatokat találsz, melyekkel támogathatod Gyermeked a térbeli, időbeli, síkbeli tájékozódás terén.
Ha iskolába készültök, és szeretnél erős alapokat adni Gyermekednek, játékosan, de tudatosan, akkor Nektek szól a
SULI START PROGRAM
Átfogó program a játékos, otthoni iskolára készüléshez
10 részképesség fejlesztése elméleti bevezetővel és 5-6 gyakorlattal
64 video Neked
100+ oldalnyi saját fejlesztésű segédanyag
Zárt Facebook csoport
nyomtatható feladatsorok
bónuszok