Mitől hatékony egy iskolaelőkészítő fogalalkozás?
A napokban mesélte egy ismerősöm, hogy nagycsoportos gyermeke iskolaelőkészítőre kezdett járni.
A kicsinek tetszik, hogy “iskolás dolgokat” csinálnak, csak elég sokat kell rajzolni, színezni. De az iskolában is úgyis ez lesz, ezért nem baj, ha már most hozzászokik…
Már az első alkalommal rengeteg feladatlapot hozott haza, amiből mindenki látta otthon, mennyi mindent csináltak. Mondjuk ebből sok nem volt befejezve, mert önálló munkaként kapta a kislány, amíg a többieknek segített a néni, és sajnos nem értette pontosan, mit kell csinálnia.
Nagy könnyebbség nekik, hogy nem kell elhordani ovi után külön foglalkozásra, mert ez helyben van.
Szerintetek ez a megoldás tényleg jó, vagy inkább kényelmes?
Melyik iskolaelőkészítőt válasszam?
Most még több, mint fél év van előttünk szeptemberig. Ez ebben az intenzíven fejlődő időszakban rengeteg idő, hogy magabiztosan kezdjétek az iskolát!
Az óvoda – iskola közötti átmenet megsegítésére évek óta van igény és szerencsére sok helyen lehetőség is. Nem véletlenül, mert bár életünk természetes része, de a gyerekeknek igen nagy váltás az óvoda játékos világából az iskolás létbe csöppenni!
Az utóbbi években az égig ugrott a különféle előkészítők száma és variációja.
Van egész napos, heti egyszeri, oviban tartott, hétvégén délelőtti, nyári intenzív, sőt egész éves „kurzus”, online és személyes formában is.
Sok fejlesztő füzetet is lehet vásárolni a témában. Színes a kínálat, mindenki találhat kedvére (és a családja időbeosztásához) valót. Azonban sajnos a egy nem megfelelő választással mellé is lehet lőni…
Van néhány szempont, ami minden foglalkozás esetében kell, hogy teljesüljön! Ezeket gyűjtöttem most össze, hogy segítsek a választásban!
A következő részekben szeretném megosztani Veled azt, hogy szerintem szakmailag mitől jó és megalapozott egy iskolaelőkészítő!
Először nézzük azt…
Amit messziről kerülj el!
Ha ezeket tapasztalod, jobb, ha tovább keresgélsz:
🚫 Ha nem ismert, vagy kézzelfoghatatlan a foglalkozást tartó szakember végzettsége.
💡mert iskolaelőkészítőt tarthat sok pedagógus végzettségű szakember, pl. gyógypedagógus (logopédus), fejlesztőpedagógus, óvodapedagógus, tanító… Mindenki egy kicsit a saját “szemüvegén” keresztül látja a foglalkozásokat, mást tud nyújtani Nektek, és ez így van jól. De az biztos, hogy a módszertani tudása, megfelelő képzése megvan hozzá!
🚫 Ha a foglalkozást mindig más tartja/ nem lehet tudni, hogy pontosan ki tartja a következőt.
💡Egy óvodás kisgyermeknek nagyon fontos az érzelmi biztonság, a kapcsolat, hogy megoszthassa az élményeit hétről hétre. Ha folyamatosan új emberrel kell összeszoknia, vagy nem tudja, hogy melyik “néni” várja majd, kevésbé lelkesen megy a foglalkozásra és valószínűleg nehezebben fog oldottan részt venni rajta.
🚫 Bárki, bármikor csatlakozhat.
💡Természetesen előfordul, hogy valaki később érkezik, egy-egy alkalomról hiányzik. De ha (akár bejelentkezés nélkül “gyertek csak!” módon) folyamatosan új gyerekek érkeznek, az nehezíti a csoporttá formálódást, együttműködést.
🚫 Rengeteg lapot hoz hoz haza gyermeked.
💡Az óvodás gyermek életkori sajátossága a manipuláció, a játék, a tapasztalatszerzés. Igazi, kézzel fogható játékokkal, mozgással, mondókázással, alkotással. Az így szerzett tapasztalatokat fogja tudni később elvontabb szinten (pl. tankönyv ábráinak értelmezése) alkalmazni. Természetesen van helye 1-1 jól megválasztott feladatlapnak is, de ez nem töltheti ki egysíkúan a foglalkozásokat.
🚫 Nincs számodra kielégítő kommunikáció, visszajelzés arról, hogy mi történt az órán, hogyan dolgozik, halad a csemete.
💡Az iskolára hangolódásban EGYÜTT vesz részt a gyermek, a család, ezt segíti, támogatja a szakember szakmai tudásával. Egy-egy foglalkozás megerősít képességeket, beindít folyamatokat, amelyeket gyermeked tovább visz magával. Ezért fontos, hogy te is ismerd, mi miért történik, tudjatok beszélgetni róla, esetleg otthon is kipróbálni ezt-azt. Teljesen érthető, ha szeretnél visszajelzést kapni arról is, hogy miben magabiztos, és mely területeken igényel még támogatást!
🚫 Ha csak le kell ültetned a számítógép elé, és úgy követi a foglalkozást… ez elsősorban online iskolaelőkészítő esetén szokott előfordulni.
💡Ha a gyermek csak nézi a képernyőt és a feladványokat, passzívvá válik, nem vesz részt cselekvőként a folyamatban. Ez semmiképpen nem jó irány! Ahogy az sem, ha nem kap személyre szabott visszajelzést arról, hogy jól számolt-e, a megfelelő helyre kötötte a mackót, stb. (és itt nem csak a kis szünet utáni “ügyes voltál” és megyünk tovább-ra gondolok. Az sem igazi visszajelzés, ha csipog egy elismerőt a tablet a helyes megoldásra bökésért… )
Azért lehet ám egy online iskolaelőkészítő program is tartalmas! 😉 Ezért is állítottam össze a Sulistart Programot ! Ebben a videók Neked szólnak, Te kapsz egy gyakorlati útmutatót és szemléletet ahhoz, hogy hogyan erősítheted játékosan, közös élményekkel – vagy néha csak teljesen egyszerű, mindennapi helyzetekben a sikeres tanuláshoz szükséges képességeket!
Milyen a jó iskolaelőkészítő?
- Kiscsoportos
A foglalkozáson maximum 5-6 gyerek vegyen részt, mert így mindenkire jut kellő figyelem.
Az iskolaelőkészítő foglalkozás nem csak arról szól, hogy feladathelyzetbe hozzuk a gyerekeket. Kell időt hagynunk a beszélgetésre, gondolataik kifejezésére, egymás meghallgatására és a napi történések értékelésére is.
- Van előzetes képességfelmérés
A foglalkozás vezetőjeként pontosan kell tudnom, melyik gyereknek hogyan tudok a leginkább segíteni.
Ehhez szükséges a csoport indulása előtt megismerni a gyermekek képességstruktúráját egy képességfelméréssel, egyéni helyzetben.
Így minden csoport egyéni és különleges lesz, sosincs két egyforma – ahogy két egyforma hatéves sem! 🙂
- Változatosak a játékok, feladatok
Ki kell használni gyerekek alkotó, cselekvő kedvét! Nem a feladatlapok megoldásával készítjük fel őket az iskolára!! Amellett, hogy persze ebben is segíthetünk rutint szerezni, törekedni kell a sok-sok játékos tevékenységre. Vágunk, ragasztunk a kis asztalnál, mozgunk a szőnyegen, összekucorodunk a kanapén… A feladattípusok és a hely változatos kihasználásával a kicsik figyelme is sokkal tovább fenntartható!
- Motiváció, értékelés, visszajelzés
Számomra nagyon fontos, hogy a gyerekek élvezzék ezeket az órákat. Szeressenek járni és örömmel, nyitottan vegyenek részt, mert ez adja azt az alapját minden foglalkozásnak.
Ezért egyrészt mindig gondosan kiválasztom az érdeklődésüknek megfelelő és a célunkat segítő játékokat. Másrészt nem kell mindenkinek ugyanazt teljesítenie, hiszen máshonnan indulunk.
Ha rendszeresen sikerélményhez jutnak, ennek a tapasztalatával más helyzetben (pl. nagy ovis csoport) is könnyebben megmutatják majd, ami bennük van. 🙂
A gyerekek mindig kapjanak visszajelzést az aznapi munkájukról, viselkedésükről, persze játékosan (például nyomdák gyűjtése, beváltása matricára).
Ezek apróságok, de igen nagy értékük van, mert ezért Ők dolgoztak meg! 😍
Iskolaelőkészítő Budaörsön
Ha ti is fontosnak tartjátok ezeket a szempontokat az iskolára készülésben, akkor ajánlom Nektek a március végével induló
10 alkalmas iskolaelőkészítő csoportot
Kezdés: 2022.március 20. hétfőnként, 17 órától
Helyszín: Borsmama Otthon Műhely, Budaörs Petőfi S. u. 60.
Ez a tanfolyam Nektek szól, ha szeretnéd, hogy
- részletes képességfelmérés után megbeszéljük, mire figyelj különösen nagycsoport évében
- hogy erős alapokkal, magabiztosan kezdje az első osztályt
- hogy tartósabban tudjon koncentrálni
- hogy fejlődjön a finommotorikája és ábrázolókészsége
- hogy megtapasztalja, milyen csapatjátékosként együtt dolgozni
- és bátran hozzá tudjon kezdeni egy feladat (akár feladatlap) megoldásához!
Ha kérdésed van, szívesen válaszolok! Részletek és jelentkezés:
+36 70 37 67 596
szia@grofroberta.hu
SuliStart iskolaelőkészítő program az otthonodban
Ha messzebb élünk egymástól, de szívesen készülnétek velem az iskolára, ismerd meg a Sulistart Programom!
Örömteli készülődést és vidám napokat kívánok! 🙂