Játékos képességfejlesztő feladatok óvodásoknak – képességfejlesztési területek
Képességfejlesztés területei, fajtái, formái az óvodában, képességfejlesztés óvodásoknak: értelmi, érzelmi, zenei, vizuális, szociális, testi, koordinációs, motoros, matematikai képességek és készségek fejlesztése.

Mielőtt óvodásoknak szóló  játékos képességfejlesztő feladatokat keresnél, fontos tisztában lenned azzal, hogy milyen képességfejlesztési területek: képességek, készségek fejlesztése zajlik az óvodában! Érdemes-e az egyéni fejlesztést online játékokkal megoldani? Hogy lehet a gyakorlást és a feladatokat otthon elvégezni? Az óvodáskorú gyermekek számára milyen megoldások léteznek a képességfejlesztésre, ha a képességmérések eredménye aggodalommal tölt el szülőként? Ebben a cikkben megkapod a választ!

Képességfejlesztési területek az óvodában

Nézzük először, hogy milyen képességeket fejlesztenek az óvodában, és a képességfejlesztésnek milyen formái léteznek az intézmény keretein belül?

Jelenleg az óvodákban az ismeretátadás és gyerekek közti társas kapcsolatok, illetve a gyerek-felnőtt kapcsolat kereteinek kialakítása dominál, de egyre nagyobb teret kap a tudatos képességfejlesztés is. Az egyéni, differenciált képességfejlesztésre azért van kiemelten szükség, mivel a gyerekek különböző képességekkel kerülnek az óvodába, és a fejlődési mérföldköveket sem egyformán érik el. A pedagógusok igyekeznek igazodni az egyes gyermekek igényeihez, de ezt megvalósítani – különösen nagyobb létszámú – csoport esetében nem egyszerű feladat.

Készségek vagy képességek fejlesztése – mit jelent?

A képességeket velünk született adottságok, hajlamok és a környezeti hatások együttesen alakítják ki. Ilyen képesség az intelligencia, kreativitás, kézügyesség, zenei képesség, stb.

Ebből alakulhat ki gyakorlással egyfajta tudás, készség, pl. a hangszeres játék, az írás és olvasás készsége, stb. A készség tehát tanítható, tanulható, a képesség pedig fejleszthető.

Az óvodai készség- és képességfejlesztés játékos formában, a gyerekek fejlettségének megfelelő feladatok elvégzésével, gyakorlásával zajlik. A készség megszerzése, kialakulása szabályok ismeretén és azok sokszori alkalmazásán nyugszik. A képesség alakulása hosszabb időt igénybe vevő folyamat, de ha kifejlődik (pl.: a logikus gondolkodás képessége), tartósan megmarad.

A képességfejlesztés fajtái óvodáskorban

  • kognitív azaz értelmi képességfejlesztés
  • érzelmi képességek és szociális készségek fejlesztése
  • kommunikációs, nyelvi (verbális) képességek fejlesztése
  • matematikai képességek, számlálási készségek fejlesztése
  • testi, motoros, koordinációs képességfejlesztés
  • vizuális képességek fejlesztése
  • zenei képességfejlesztés
  • kudarctűrő képesség fejlesztése

Gyógy- és fejlesztőpedagógusként óvónőkkel, tanítókkal, pszichológusokkal és szülőkkel együttműködve leginkább azokat a képességterületeket fejlesztjük, amelyek nélkülözhetetlenek a sikeres iskolakezdés és a későbbi hatékony tanulás érdekében.

Sok szülő tapasztalja, hogy nem mindig elegendő az óvodai képességfejlesztés, különösen, amikor a nagycsoportosok számára elkezdődik az iskolára való felkészítés, és a gyermek egy vagy több területen “le van maradva” az óvodában elkészített képességmérések szerint. ezért rendszeresen fejlesztő szakemberekhez viszik az ovisokat, ami nagyon hasznos, de szülőként te is sokat tehetsz a megfelelő képességfejlesztő játékok kiválasztásával és a fejlesztendő részképességeket erősítő gyakorlatok játékos, de tudatos alkalmazásával . Ebben segítünk neked!

64 videóból, 10  fejezetből és egy 107 oldalas letölthető fejlesztő játékgyűjtemény feladatlapokkal Érdekel a Program! 🤩

https://www.grofroberta.hu/sulistart

Képességfejlesztés otthon – mi a megoldás?

A korábban felsorolt képességfejlesztési területeket szeretnénk most bemutatni kicsit részletesebben, hogy megértsd ezek tükrében, hogy milyen csodálatos ajándék az óvodáskorú gyermeked, és mennyi lehetőség rejlik benne! 

13 + 1 jó tanács neked, szülőnek, ha képességfejlesztő feladatokat keresel óvodáskorú gyermekednek

  1. Soha ne hasonlítgasd a kis ovisodat másokhoz, még a testvéréhez sem, hiszen minden gyermek különböző! 
  2. Ne aggódj, ha látod, hogy lemaradt, azt nézd, mennyit fejlődött már eddig is!
  3. Tudsz neki segíteni, hiszen te állsz hozzá a legközelebb!
  4. A számítógép, kütyü, online játékok nem helyettesítenek téged!
  5. Ne legyen bűntudatod, ha úgy érzed nem tudsz eleget foglalkozni a gyermekeddel!
  6. Rövid játékok, esti mese, beszélgetés – rengeteget számítanak!
  7. Nem kell kidolgoznod a képességfejlesztési módszertant – ezért vagyunk itt neked!
  8. Nem kell összevadásznod mindenfélét a neten – létezik már online tematikus gyűjtemény, amit szakértők állítottak össze!
  9. A legjobb megoldás az óvodáskorú gyermek képességfejlesztésre: az egész testet, érzékszerveket és a fantáziát megmozgató, életszagú feladatok!
  10. Játsszatok együtt!
  11. “Fejlesszétek” tovább együtt a játékos feladatokat!
  12. Legyen a játékokban kihívás, de csak annyira, hogy ne vegye el a kicsi kedvét, ha nem tudja megugrani hirtelen!
  13. Ünnepeljétek meg az “apró” sikereket!

+1 Nézd meg, hogy a SuliStart hogy működik!

64 videóból, 10  fejezetből és egy 107 oldalas letölthető fejlesztő játékgyűjtemény feladatlapokkal Érdekel a Program! 🤩

https://www.grofroberta.hu/sulistart

Ha érdekel, hogy pontosan mit takarnak a képességfejlesztési területek, akkor jöjjön egy rövid bemutatás

Értelmi képességek fejlesztése óvodáskorban

Az értelmi (kognitív) képességek fejlesztése során a gyermek érdeklődésére, kíváncsiságára, életkori sajátosságaira építve biztosítunk változatos tevékenységeket, amelyeken keresztül tapasztalatokat szerezhet a környezetről.

A gyerekek is spontán szereznek tapasztalatokat. A kognitív képességek fejlesztése során ezeket az  ismereteket  rendszerezzük, bővítjük. Az alábbi területeket fejleszthetjük játékosan:

  • érzékelés
  • észlelés
  • emlékezet
  • figyelem
  • képzelet

Matematikai képességek fejlesztése

A matematikai képességek fejlesztésének célja a minket körülvevő világ mennyiségi, formai kiterjedésbeli összefüggéseinek felfedezése, tapasztalása játékos formában, a gyermekek igényeihez, ötleteihez igazodva.

A matematikai és geometriai fejlesztéshez is a gyermek környezetéből emeljük ki azokat az elemeket, amelyek segítségével elsajátíthatják a számolás készségét, megtanulhatják a  színeket, a formákat, formákat, a gyűjtőfoglamakatt.

A matematikai képességek fejlesztéséhez nagyszerű feladatokat találhatsz a SuliStart Programban! Illetve van két cikkem, amelyek szintén ide kapcsolódik:

Érzelmi képességek és szociális készségek fejlesztése

A szociális tanulás első formája az utánzás, amely a gyermeki személyiségfejlődés egyik fontos eszköze. Amikor az óvodáskorú gyerekek utánozzák a környezetüket, vagy beleélik magukat egy mesébe, és eljátszák a szerepeket, azzal fejlődik az empátiájuk, érzelmi képességeik, hiszen a mímelés segít nekik a másik megértésében.

Az érzelmi intelligencia fejlettsége, illetve alulfejlettsége erősen befolyásolja az egyének fizikai és lelki egészségét, a társas kapcsolataik, valamint az óvodai, iskolai és később a szakmai teljesítményük sikerességét. 

A szociális fejlettség és az iskolaérettség mutatója, hogy a gyermek az óvodás kor végére 

képes a fokozatosan kialakuló együttműködésre, kapcsolatteremtésre, és egyre több szabályhoz tud alkalmazkodni.

Kommunikációs, nyelvi (verbális) képességek fejlesztése óvodáskorban

A nyelvi-kommunikációs kompetenciák alakulása meghatározó tényezője a gyerekek kognitív és szociális fejlődésének, az egész életpályát befolyásoló, sikeres társadalmi beilleszkedésnek.

A kommunikációnak természetesen csak egy része a verbális kifejezés. Azaz nemcsak szavakkal lehet kommunikálni, hanem a mozdulatokkal, jelekkel, hangokkal stb.

A beszédértés és beszédészlelés fejlesztése viszont kulcsfontosságú az iskolai felkészítésben, hiszen az iskolában hallás után kell értelmezni és végrehajtani a tanári instrukciókat, és nem mellékesen az iskolaérettség egyik kívánalma, hogy  a gyermek kerek egész mondatokkal tudja kifejezni magát. 

A SuliStart beszédfejlesztő játékai ebben segítenek, mivel a feladatok egymásra épülnek, és a nehézségi szintet könnyen a gyermek fejlettségéhez tudja igazítani a szülő. 

Testi, motoros, koordinációs képességfejlesztés

Az óvodásoknak a mozgásos feladatokban és sporttevékenységekben való részvétel segít fenntartani a napi feladatok önszabályozását, valamint a közösségi kapcsolatok kialakítását, a valahová tartozás érzését. Ezenkívül segíti a gyerekeket a megfelelő kontrollált mozdulatok kialakításában és fenntartásában a feladatvégzés során.

 Azért is fontos a testi képességek fejlesztése, mert a jó egyensúlyérzék és koordináció esetén kisebb a sérülés valószínűsége, A megfelelő testtartás elsajátításával egyszerűbbé válik az asztali munka és az azt követő finommotorikus feladatok elvégzése. Lásd: Nagymozgások és a finommotorika című írásunk!

A vizuális képességek fejlesztése óvodában és otthon

A vizuális észlelés az agy azon képessége, amely értelmezni tudja azt, amit a szem lát. Attól, hogy a gyermeknek nincs szemészeti problémája, még problémái lehetnek a vizuális észleléssel.

A jó vizuális képesség sok olyan mindennapi készség számára fontos alap, mint az olvasás, írás, logikai feladatok megoldása, vágás, rajzolás, öltözködés, zokni megtalálása a hálószoba padlóján, stb. Ha a gyermek nem tudja elvégezni ezeket a mindennapi feladatokat, a önbecsülése megsérülhet, és a kudarc miatt frusztrálódik.

A kudarctűrő képesség fejlesztése

Mindezek mellett a kudarctűrő képesség fejlesztése is fontos az óvodásoknál, hiszen a képességfejlesztő feladatok és játékok nemcsak szórakoztatják a gyerekeket, hanem kihívást is jelentenek. Szülőként bizonyára tapasztalhattad te is, hogy valamikor a gyermeked bele sem kezd egy feladatba, hamar kedvét szegi a játék, ha nem sikerül valami elsőre, ha nem ő nyer vagy ha többszöri nekirugaszkodásra is összeomlik a fakockákból épített torony. A sikertelenségre adott válasz igen széles skálán mozoghat. 

Zenei képességfejlesztés az óvodában és otthon

Az óvodások általában szeretnek énekelni. Nincsenek tisztában a zenei képességeikkel, nem zavarja őket, hogy tiszta, hamis, halk vagy hangos a saját hangjuk, egyszerűen élvezik a zenét!

Az óvodáskorú gyermekek számára különösen azok a mondókák és dalok a legmegfelelőbbek, amelyek ritmikusak, egyszerűek, ismétlődő dallammal és szavakkal. Legyen az számukra kedves téma vagy halandzsa, a lényeg a játékosság. A kicsik egész testüket bevonják az éneklésbe – a mozgás és a zene öröme miatt.

Az éneklés, ritmikus mozgás mellett a hangszerek szerepe már óvodás korban is rendkívül

hatékony lehet a zenei fejlődés szempontjából. A gyermekek a hangszereken vizuálisan is

megfigyelhetik a magas-mély hangok közötti eltérést, a gyors-lassú tempó közötti

különbséget vagy a halk és hangos játék eltérését. Hangszeres játék közben fejlődik

alkotóképességük, emlékezőképességük, formaérzékük, belső hallásuk, finommotoros

mozgásuk. 

A zenei képességfejlesztés közben lehetőség nyílik a tehetség korai felismerésére és  képességek kibontakoztatását befolyásoló tényezők azonosítására.

Otthon úgy tudod a gyermeked zenei képességét fejleszteni, ha együtt énekelsz vagy  mondókázol vele, tapssal vagy bármilyen eszközzel ütitek a ritmust. Ha minőségi zenét hallgattok, az mindenképpen fejleszti a gyermek ízlését és egész lényét!

64 videóból, 10  fejezetből és egy 107 oldalas letölthető fejlesztő játékgyűjtemény feladatlapokkal Érdekel a Program! 🤩

https://www.grofroberta.hu/sulistart

Tetszett az írás? Leveleimből 💌 elsőként értesülhetsz az új cikkekről, fejlesztési tippekről és játékokat is szoktam küldeni! 🙂 ⬇️

Egyéb
cikkek