Múlt héten írtam a téri tájékozódás fejlődésének folyamatáról. (Ha még nem olvastátok, ide kattintva megtehetitek. 🙂 Hasonló utat járunk be a fejlesztő foglalkozásokon is azokkal gyerekekkel, akiknek ezen a területen van problémájuk. A téri orientációs gyakorlatoknál a gyerekeknek önmagukat kell a környezetben elhelyezni. Azaz saját helyzetüket viszonyítani más emberekhez, tárgyakhoz: pl. Apu mellett sétálok, vagy: Peti és Zsófi között ülök, azaz ők mellettem vannak. Ha a fenyőfánál jobbra fordulok, ott a játszótér.
Ez nem könnyű feladat, mert a téri viszonyokat nem lehet “megtanítani”, hanem a gyerekeknek kell megtapasztalni sok-sok helyzeten keresztül. Így fog előbb-utóbb saját tapasztalattá válni és elmélyülni.
A tanulási problémákkal küzdő gyerekeknél jellemző ennek a viszonyításnak a gyengesége. Számukra nincs különbség a p-d betűk, vagy láb-bál között.
A matekban gyakran nem értik, hogy miből mit kell elvenni, például a kivonásnál. Nem nehéz továbbgondolni, mennyire fognak eredményesen boldogulni egy matematikai szöveges feladat önálló megoldásával, vagy egy kétoldalas szöveg értő olvasásával…
Ha nálam megforduló gyermeknél ilyen jellegű problémát találok, mindenképpen próbálom meggyőzni a szüleit, hogy otthon is játsszanak téri tájékozódást fejlesztő játékokat.
Jöjjön is néhány egyszerű játék, amit otthon (azaz kb. bárhol:) kipróbálhattok!
8 egyszerű, téri tájékozódást fejlesztő játék
Akadálypálya
Székekből, asztalokból akadálypályát építünk. A gyerekeknek meghatározott módon kell átjutni: fölötte, alatta, mellette, jobbra vagy balra, valamik között stb. Az irányokat tudatosítsuk kimondással. Kérdezzük meg: hol jöttél? (Az asztal alatt másztam át, átugrottam a maci fölött stb.)
Előtt-mögött-mellett-alatt-felett
Utasítás szerint helyezik el a tárgyakat. Lehet egy vagy több tárggyal, ülve, állva, fekve, lehet kombinálni. Pl. „labda felettem, füzet alattam, labda előttem, könyv alatt a ceruza“, de lehetőleg egyszerűbb utasításokkal kezdjük.
Irányítsd a robotot!
Kitalálunk egy tárgyat, amit meg kell érintenie a robotnak a szobában. Gyermekünk, mint robot, megáll az ajtóban, és az utasításaink szerint cselekszik: csak irányt jelölő szavakat használhatunk – előre, jobbra, stb. – majd ha már elért a célhoz: lent, feljebb stb. Mikor a megfelelő helyre nyúl a robot, akkor megtapsoljuk. Másik lehetőség, hogy elrejtünk egy apróságot (pl. Lego figura) a szobában valahol és ahhoz vezetjük a robotot.
Először a gyerek legyen a robot, utána bátran cseréljünk szerepet és irányítson ő minket. Ha már ügyes, hibázhatunk direkt, hogy kijavítsa (ezt nagyon élvezik :).
Labirintus
Egyszerű labirintust rajzolunk krétával a földre vagy bent csomagolópapírra a gyerkőcnek. Ezen kell végigmennie.
Színvadászat
Megadott színeket kell keresni a szobában (udvaron, utazás közben a kocsiból…) és elmondani, hol találták.
Közlekedési rendőr
Rajzoljunk nyilat egy-egy lapra. Ezek segítségével mutassa a haladási irányt a gyermek, azaz rendőr bácsi, néni. 🙂
Az én szobám
Csukott szemmel, emlékezetből mesélje el, hogy mi van a szobájában (le is rajzolhatja)!
Jó szórakozást! 🙂